Valt er nog iets te horen?

Zeeland – Kamperland – camping – 6 juli 2021

Het is ongeveer 07:00 uur Honden uitlaten, een bakkie zetten en… de CUNA-4000 scanner aan. In die volgorde start ik op. De vrouw plakt er nog een uurtje aan. Bovenop de dijk bij de camping gaan de bomen al flink te keer, her en der liggen er al wat afgebroken takken op de grond. De eerste zomerstorm dient zich aan. Gisteren heb ik daarom het groene legermastje met de scanner antenne voor de zekerheid extra getuid.

De gekleurde lampjes op de CUNA lichten één voor één in snel  tempo op. Ik geniet even van het kleurige schouwspel ondertussen luisterend naar de
gebruikelijke berichten op de marifoonkanalen maar ook naar de verkeers- en weerwaarschuwingen uitgegeven door de Nederlandse kustwacht voor de Noordzee en de ruime Nederlandse binnenwateren op kanaal 83: Flushing (Vlissingen) 8 Bft en ruimend, Zierikzee 8 Bft etc. Op de Oosterschelde – hier even ten noorden van Kamperland – lopen inmiddels witte koppetjes op de golven.

09:55 uur Opeens staat de scanner stil op het blauwe lampje Marifoonkanaal 00! Vervolgens barst het los dit is Den Helder Rescue… ik luister met gespitste oren, er is een bootje omgeslagen op de Oosterschelde en er liggen meerdere mensen in het water. Reddingsboot Jan van Engelen en de Mistral uit Stavenisse, wilt u zich melden op kanaal 16? Het is eigenlijk geen vraag maar een opdracht.  Later wordt de Koopmansdank (standplaats Neeltje Jans) ook nog ingezet. Kanaal 67 komt ook al in de lucht. De scanner begint opeens overuren te maken. Iedereen wordt bijgepraat, er is een bootje omgeslagen op de Oosterschelde ter hoogte van Wemeldinge en meerdere andere bootjes verkeren in nood. Het zou om totaal 15 personen gaan!

Schermafbeelding van de app 'Lifliner'Alle registers worden opengetrokken: KNRM, politieheli PH-PXY, SAR heli 00-NHX, kustwacht vliegtuig Rescue 04, ze komen al snel ter plaatse. Aan de vaste wal staan brandweer en GG&GD klaar om de slachtoffers op te vangen. Beelden vanaf de dijk bij Sint Maartensdijk tegenover Wemeldinge worden doorgezonden. De doorweekte en verkleumde – naar later blijkt Belgische zeeverkenners – worden daar via de slikken aan wal gebracht door de KNRM. Twee andere volgelopen bootjes zijn vastgelopen op een mosselbank, de scouts stonden in de storm tot hun knieën in het water bij snel opkomend tij! Ook alle scouts van de omgeslagen boot worden gered. Er is nog even paniek dat er 1 persoon vermist zou zijn maar dit blijkt gelukkig niet het geval.

deze schermafdruk is gemaakt van het programma Fleetmon.com waar ik op geabonneerd ben.
Klik HIER voor een vergroting

De zeeverkenners zijn gisteren uit België aangekomen voor een twintig daagse rondreis met de open zeilbootjes door Nederland. Een tweede groep zeeverkenners was net uitgevaren om de eerste groep te volgen. Deze groep werd tegengehouden en teruggestuurd naar de veilige haven om niet hetzelfde lot te ondergaan. Uiteindelijk is 1 onderkoelde scout die te veel water naar binnen had gehad naar het ziekenhuis vervoerd. De doorweekte en geschrokken scouts zijn ondergebracht in Stavenisse bij de brandweer. Anderen zijn ondergebracht in Wemeldinge bij een bevriende Antwerpse scouting groep. De totale groep bestond uit 21 personen. De vakantie is direct afgebroken en men is uiteindelijk veilig terug gekeerd naar België.

Gebruikte frequenties tijdens deze actie: 156.000 (MAR00) – 156.3750 (MAR67) – 156.8000 (MAR16) – 123.100 SAR – 124.3000 (A’dam info ten Noorden v Noord-Beveland en Tholen) – 132.3500 (Dutch Mill) – 130.6500 (A’dam info vliegverkeer boven o.a. Midden Zeeland) – 156.4250 (Post Wemeldinge) – 119.2500 (Vliegveld Midden-Zeeland). Uiteraard kan ik nog iets gemist hebben. Tips zijn altijd welkom!

20 juli 11:45 Ik neem het bovenstaande verslag nog 1 keer door voordat ik het instuur naar de BDXC waar ik wel eens wat voor schrijf. Opeens wordt mijn aandacht gewekt door een bericht op de scanner… Man is 15 meter naar beneden gevallen op ms Baru. De ms. Baru zoek ik snel op via FleetMon. Het blijkt een meer dan 200 meter lange bulkcarrier te zijn die ligt te wachten in het wachtgebied (Anchorage Rotterdam) tot hij toestemming krijgt om de haven van Rotterdam binnen te lopen. De melding wordt gedaan op kanaal 00 door den Helder Rescue en er wordt gemeld dat dit incident verder afgehandeld zal worden op kanaal 67. Reddingsboot Jeanine Parqui (Hoek van Holland) wordt direct naar de plaats van het incident gedirigeerd evenals de SAR heli 00-NHX vanuit den Helder. ETA (Estimated Time of Arrival) is 30 minuten, het duurt dus nog geruime tijd eer ze ter plaatse zullen zijn. Er wordt meegegeven dat men rekening moet houden met hoog energetisch letsel. De communicatie met de Baru is hier ook te horen.

Dit is een schermafdruk van het programma Fleetmon.com waarop ik geabonneerd ben
Klik Hier voor een vergroting

De SAR heli en de reddingsboot komen vrijwel gelijktijdig aan. De kapitein had opdracht gekregen om een veilige landingsplaats voor de heli vrij te maken. De heli land en na een uur is de patiënt gestabiliseerd en wordt aan boord gebracht van de Heli. Er is inmiddels – gezien het zware letsel – contact geweest met het EMC (Erasmus Medisch Centrum) in Rotterdam en besloten dat de patiënt daar heen gebracht gaat worden.

Dit is een schermafdruk van het programma Fleetmon.com waarop ik geabonneerd ben
Klik HIER voor een vergroting

Na meer dan een uur aan boord te hebben gestaan vertrekt de heli richting EMC en is nog even te horen als hij zich meldt bij Dutch Mill. De Reddingsboot meldt dat ze weer terug gaan naar station.